Jak překonat vyhoření v práci, aneb někdy je lepší změnit práci, než se zbytečně trápit

Máte neustále pocit, že nestíháte? Připadá Vám, že Vaše práce nemá smysl? Špatně spíte a pořád jste podráždění? Pravděpodobně trpíte syndromem vyhoření.

Co je syndrom vyhoření?

Bolest hlavy, podrážděnost a únava, to jsou tři hlavní znaky syndromu vyhoření. Hlavní příčinou je zklamání ze své práce, pocit bezmoci a neschopnost něco změnit k lepšímu. Žádný syndrom vyhoření nevznikne ze dne na den a naopak je typické, že vzniká delší dobu.

Kdo trpí nejvíce?
Nevyhoří člověk, který nikdy ani nehořel. Syndrom vyhoření vás ohrožuje tehdy, když je pro vás práce velkou prioritou. Ze začátku jste zapálení a pak postupně ztrácíte ideály. Někdy k tomu přispívá, že se cítíte nedostatečně ohodnoceni, nebo máte pocit, že pracovním požadavkům nemůžete dostát. V další fázi se vám zdá, že jste pod neustálým tlakem a začnete nestíhat a tím pádem dělat i chyby. Nakonec přejdete do rezignace a děláte jen to nejnutnější. Máte pocit, že to stejně nemá smysl a tento pocit přerůstá i do ostatních oblastí života. Odborníci tvrdí, že syndromem vyhoření nejvíce trpí lékaři, zdravotní sestry, sociální pracovníci i učitelé. Ale to neznamená, že tímto syndromem nemůžete trpět i vy, i když jste řidič, mechanik nebo uklízečka.

 Jak z toho ven

  1. Více odpočívejte, udělejte si čas jen pro sebe. Setkávejte se s kamarády, zažijete s nimi příjemný čas a pomůžou vám překonat nejhorší časy.
  2. Nesnažte se být pořád produktivní. Dělejte i naprosto zbytečné činnosti, při kterých nemyslíte. Právě tehdy běží v mozku nevědomé procesy. Rodí se tak nápady a přicházíte na řešení problémů.
  3. Zvažte pomoc odborníka. Nebojte se vyhledat pomoc psychologa nebo psychoterapeuta. Není to slabost, je to zodpovědné vůči sobě i ostatním.
  4. Změňte práci. Je to radikální řešení, ale v posledních fázích syndromu vyhoření je to to jediné, co zaručeně pomáhá.

  

Tým ChciPráci.cz